Holtegaard Wikia
Advertisement

Holtegaard er et sted, hvortil der knytter sig mange fortællinger. Nogle af dem er endda gået hen og blevet sagn.

Sagnet om gravhøjen[]

I haven på Holtegaard finder man en gravhøj, hvori de underjordiske holder til. Så længe man ikke skænder højen, vil folkene på Holtegaard være velhavende, men krænker man højen og forstyrrer de underjordiske, vil gårdens rigdom forsvinde.

Der gik et rygte om, at "Ott Holt" kunne gå ud og hente en speciedaler ved højen hver morgen, hvilket var grunden til hans velstand.[1]

Sagnet om manden på krykker[]

Folkemindesamler Evald Tang Kristensen har indsamlet følgende beretning fra Jens Mosen, Brønderslev:

Der er en gaard i Dronninglund, de kalder Holtet. Manden der gik paa to krykker. Saa døde han, og det var, mens min moder tjente der som høvertøs. Hun laa indenfor døren til dagligstuen, og saa kunde hun baade høre og se, at manden kom hver nat paa hans krykker. En dag gik de og høstede der nør fra gaarden, da komhan ogsaa paa krykkerne og gik hen til gaarden. Hun havde set ham længe, førend hun sagde: "Der kommer Faaer!". Saa kunde alle høstfolkene se ham, men da var han væk.

Den omtalte mand skulle efter sigende være Jens Andersen.[1]

Kildehenvisninger[]

  1. 1,0 1,1 Værnfelt, Kr.: "Holtegaard ved Try og dens beboere" i Vendsysselske årbøger 1960.
Advertisement