Holtegaard Wikia
Advertisement

Jens Andersen (1737 - 1803) var oprindeligt fæstegårdmand i Lyngdrup Østergård i Horsens sogn og blev sidenhen den første eneejer af Holtegaard.

Baggrund[]

Jens Andersen blev født i 1737 som søn af Anders Jensen fra Øster Lyngdrup og Anne Markusdatter. Han blev d. 1. november 1772 gift med den 15 år yngre Anne Larsdatter Krog, som var datter af Lars Bertelsen Krog fra Gandrupgård og Else Margrethe Bertelsdatter Kjærulf af Striben[1].

Holtegaard[]

Jens Andersen har muligvis fået lyst til at købe Holtegaard, fordi farens første kone, Mette Christensdatter, var derfra.

Der går et rygte om, at han en dag vandrede til Dronninglund for at opsøge Brigadér Halling, som på daværende tid ejede gården. Jens var en velhavende mand og havde endda tilnavnet ”den rige”, men dette bar hans udseende og levevis ikke præg af, så da han stod foran Halling iført toplue og knæbukser, vurderede Halling, at en person med så tarveligt et udseende ikke kunne betale særlig meget, af hvilken grund han solgte Jens gården meget billigt - for kun 2000 rigsdaler. Da brigaderen senere fandt ud af, at det var ”Den rige Jens Andersen”, han havde handlet med, skulle han efter sigende have udbrudt: ”Det skulle jeg lige have vidst, så skulle jeg have klemt ham noget bedre!”[1]

Eftermæle[]

Jens efterlod sig kun én voksen søn, da hans øvrige to børn døde som små. Sønnen Lars Jensen blev dog begyndelsen på en slægt, der levede på Holtegaard i flere generationer.

Jens Andersen skulle efter sigende gå igen på Holtegaard.

Den røde hankat på gården er opkaldt efter ham, da den halter på samme måde, som det fortælles, at Jens gjorde det.

Kildehenvisninger[]

  1. 1,0 1,1 Værnfelt, Kr.: "Holtegaard ved Try og dens beboere" i Vendsysselske årbøger 1960.